torsdag 17 februari 2011

Neem-olja denna dunderkur




 Neem-träd

Idag ser det bättre ut i grolådan. Inget vitt ludd syns till, och det lever, fröna kläcks och greppar tag i jorden. Det lever. Jag har flyttat de groddar som dök upp först, vilket är Timjan (Winter thyme) och basilika (Sweet Italy basil) till fönstret där det är lite kallare och där jag satt upp ett lysrör. En liten mjukstart innan 125 W (arn) anländer -ska hämtas senare ikväll.

Jag har även läst på lite om Neem-olja idag. Det kan användas som hudolja för mkt torr hud, som tandkräm och myggmedel bla. - Mot mjäll, mkt bätte för miljön än många mjäll-schampon. Faktum är att den skrämmer bort många om inte alla slags parasiter och kan därmed även användas i trädgården. Helt naturlig skadedjursbekämpning. Helt naturlig kosmetik. Ibland undrar man varför man nånsin använt något annat än det renaste, rena som verkat så bra i århundraden- kanske årtusenden.
Tänkte även prova att använda den på min kära katt Siri som jag gärna ser vara utan fästingar i år.
Mer info om Neem och ex på inköpsställen
Info:
web-shoppar:
http://careoflena.se/shop/neemolja-p-502.html
http://www.crearome.se/ - kolla under- vegetabiliska oljor -
finns även på
 ebay.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du delar med dig av dina tankar <3