söndag 15 april 2012

Ny Trädgård, nya tider

Nu har min trädgrdsbloggsinspiration kickat in igen. Jag har flyttat till en ny trädgård med tillhörande hus ;) En stor vacker trädgård , alldeles sådär lagom bortglömd för att man ska få rota , riva och rensa upp lite. Alldeles sådär lagom grundad av trädgårdsälskare som bott här innan; för att man ska få slippa gräva tung lerjord. Utan istället hugga ner grepen och se fluffigt svart guld fyllt med feta maskar.

Vi har rensat upp bakom ett av uthusen där vi ska bygga växthus av gamla fönster. Bygga en liten uteplats med eldstad. Precis sådär bohemiskt och kreativt som är oss. Där bak finns gigantiska bärbuskar. Björnbär och vinbär, även krusbär. Två  valnötsträd finns här också. Ska bli så häftigt att ta vara på dem.

Havtorn har vi också även om det är osäkert att dem ger frukt.
Dem senaste dagarna har vi grävt upp en rund cirkel som ska bli nytt trädgårdsland med en liten slingrande stig igenom. Nästan som ett yin yang tecken. Där tänkte jag så lite vårlök, sallad och sockerärta imorn, får se.  Hittade iaf en jättefin rostig korg jag tänkte dem kunde få klättra på. Älskar skrotfynd i skogen.

Jag har målat upp i huvudet vad jag ska plantera var, men sen blir det nog ganska improviserat ändå och eftersom detta landet är det första vi fått ordning på tänkte jag sätta tidiga grödor där, kanske bönor, svartrot eller vitlök sen. Vi får se. Resten av landen står och gottar till sig, gjort ngn form av limp-land där men behöver få utkört lite ekologisk jord och gödsel till oss. Ack vad jag önskar jag hade körkort nu men men det löser sig ändå.

Så vad har jag sått än så länge då?
Få se nu. Månadssmultron, Helig basilika, storbladig basilika, vårlök, sockerärt, lila tomater och ampeltomater och körsbärstomater, (som redan börjat blomma men plockade bort alla dem, vill inte riktigt dem ska blomma så här tidigt )  förökat citronverbena från sticklingar vilket tagit sig väldigt fint. Themynta-vild bergamot, vårgyllen, kejsarträd och yellow hungarian wax chilepeppar. Oregano och timjan. Ja det var nog allt - för nu. Jag satte alla fröna i kokos detta året. Det funkade riktigt bra! Så det kan jag verkligen rekommendera för frösådd.

Nu håller mannen på att laga mat av nyskördade jordärtsskockor, nässlor, kirskål och gräslök. Jag älskar grödor man kan skörda tidigt på våren. Ska försöka planera in mer sånt som vintersallader och svartrötter och sen naturligtvis försöka lagra så mkt som möjligt nu när vi har en jordkällare.

På glatt återseende // Ellinor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du delar med dig av dina tankar <3