onsdag 9 mars 2011

GMO











I dokumentären Bullshit, får vi följa med Vandana Shiva runtom i världen där hon debatterar och föreläser om ekologiskt jordbruk och om hennes största motståndare Monsanto. Vi får även titta in på hennes gård där hon driver ett organiskt/ekologiskt försöksjordbruk.
Jag beundrar hennes styrka. Hur hon orkar kämpa mot stora internationella företag som tex Monsanto som kränger på bönder i Indien dyra GMO-fröer och ännu dyrare bekämpningsmedel som urarmar jorden och böndernas plånböcker. Många bönder blir skuldsatta och ser ingen annan utväg än att ta sina liv. Men hon fortsätter sprida sin syn på det hela med ett gigantiskt leénde.

För några år sen visste jag inte. Då trodde jag att GMO kunde vara ngt bra, ngt som kunde hjälpa svältande barn. Men jah inser nu att man måste gå djupare än så, längre tillbaka än så. Där allt startar. Tänka på varför dem svälter från första början. För att inte tala om hur mycket dem och vi kommer svälta i framtiden om GMO sprids ännu mer över och i vår jord.

Jag är ingen expert på politik det har jag alldeles för mycket känslor för. Men det är inte så svårt att se. Att det bara är korrupt skit det här med GMO och att vilja patentera växter och frön. Att det som så ofta annars handlar bara om pengar. Kortsiktiga lösningar för pengars skull, på andras bekostnad. Helst dem som inte kan göra så mycket väsen av sig.

Som när Monsanto ville patentera Neem-trädet. Leka Gud över Gud. Eller när de ville patentera ett vete-frö med låg glutenhalt som funnits i Indien i tusentals år. Jag bara häpnar och frågar mig, hur kan dem bara med?
Som tur var, var Vandana Shiva där och gjorde allt i sin makt för att motarbeta detta och efter flera års kämpande fick hon rätt.

Det finns massa fler dokumetärer om Monsantos framfart för den som är intresserad. Och det bästa man kan göra själv är nog att köpa och odla ekologiskt. Samt sprida information om detta mörka spel.
Heja Vandana Shiva!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du delar med dig av dina tankar <3