fredag 11 februari 2011

Färder i fantasin

Följ min blogg med bloglovin

Nu har det slått slint i mitt huvud. Jag har drömt mig iväg till vårens värmande strålar så intensivt att när jag imorse skulle gå ut och kissa så gjorde jag detta i tron om att det är vår. Upp och ut i linne och tunna sommarbyxor för att efter en sekund chockat inse att det inte alls är sol och vår ute, utan fortfarande isande vinter med snö fallandes från skyn. Oups. Har jag hamnat i en trädgårdsplanerar-psykos? Jag trivs ändå ganska bra här där strålarna värmer och trädgården är prunkande grön. Så jag fortsätter befinna mig här och planera lite till.



Växthus, tänkte jag först snickra ihop själv av gamla fönster men det kändes som ganska onödigt jobb efter att jag hittat detta smidiga växthus på Jula. Dessutom mycket mer fågelvänligt än ett växthus i glas. Så ett eller två såna får det bli till täppan här ute.


Igår läste jag mig in på ämnet odla potatis i hink, nu ska jag bara hitta några goda sättpotatisar, annars köper jag vanliga ekologiska i affären. Sen kikade ja in på easyplant och insåg att jag bara måste odla egna gojibär och jordgubb i ampel, verkar så himla mycket lättare och längre skördetid.

Jag har försökt skissa på hur trädgården ska se ut men insett att min hjärna fungerar inte riktigt så, det får bli hands-on planering senare. Mest grundlig planering nu, vad som passar i sol o vad som passar i skuggan, vi har ju en enorm plats på norrsidan av huset som mest är en blomsteräng just nu med två stora maffiga körsbärsträd på. Lite kajplök, mossa och massa kirskål. Där är min dröm att anlägga en mossträdgård och ha vita löjtnantshjärtan o sibirisk klematis o ja hej o hå. Drömma kan man ju. Åh jo en hängsäng ska vi ha oxå. För svalkande återhämtning under varma sommardagar.




Kan ju gå in mer på det sen.
just nu vill jag ju bara befinna mig på söder sidan av huset och lapa sol medans näsan känner doft av lavendel och blicken följer fjärilar på vift.



Aaah fantasin är fantastisk.
Nu ska jag bara ta mig steg för steg bakåt, beställa den där lågenergilampan på 125 W, hänga det inunder ett bord som jag sen täcker med vitt lakan. Därinne ska jag gömma mitt miniväxthus och de första fröna som får gro. Chili, lavendel, timjan - tror jag det får bli, hur var det nu skulle lavendel frysas innan?
Torrbriketter är iaf inköpt och miniväxthus. Åh va skoj det bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du delar med dig av dina tankar <3