fredag 11 februari 2011

Naturlig gödning





Nässelvatten



Nässelvatten är ett gödselmedel rikt på kväve samt innehåller kisel som stärker cellväggarna och gör dem motståndskraftigare mot svampsjukdomar.
Gör eget nässelvatten: Lägg 1 kg färska växter till 10 l vatten.Låt stå i 1 veckaSpäd till 10 % dvs 1 l nässelvatten till 10 l rent vaten.Vattna eller spruta ut på växterna.


Vallört och åkerfräken är också lämpliga växtslag att använda. För åkerfräken räcker det med 3 dygn.
Åkerfräken är mycket rikt på kisel.Vallört är rikt på kalium.
Det går naturligtvis att blanda de tre växtslagen före användandet.
Och när du ändå håller på att plocka till gödsel kan du plocka lite extra till the. Alla dessa örter gör under för hyn och välmåendet.

1 kommentar:

  1. Hallå där,
    Visst är nässelvatten det bästa! Luktar ju urk, men det får man stå ut med:)

    Egentligen skulle jag ju svara dig i mitt inlägg, men eftersom jag inte sett till dig förut, blev jag ju så klart nyfiken och tog en sväng hitom! Alldeles ny blogg, ser jag! Toppenkul!

    Anledningen till att jag sår sallat är att vi försöker (som äkta grönavågare) vara självförsörjande på sallat från mitten på mars till november. Om jag sår sallat i kallbänk eller på friland, får jag vara glad om jag kan skörda till midsommar! Här, dvs. södra Småland. Min varmbänk är bara 0,5mx2m och med tanke på hur stor en squashplanta blir (1x1m) och hur svår den skulle bli att hålla under glas (den blir ju minst 0,5m hög också), så är just den grödan inte aktuell hos oss;)
    Jag länkar till dig från min blogg! Ha en skön helg,
    Charlotta

    SvaraRadera

Tack för att du delar med dig av dina tankar <3