söndag 6 februari 2011

Hej och välkomna!


"Gröna vågen, företeelse med tyngdpunkt på 1970-talet som innebar att människor
flyttade från storstäderna ut på landet för att leva närmare naturen. Gröna
vågen kan tolkas som en protest mot det moderna samhällets hets och onaturliga
levnadsformer."



Hej och välkommen till min nystartade blogg Gröna vågen. Jag har valt att döpa bloggen till Gröna vågen eftersom det passar så bra in på mig som person, min livssyn och livsval. För ett år sen valde jag att flytta från storstaden Malmö till ett torp utanför Huskvarna. Här har vi långt till närmsta busshållplats och affär, el indraget men inte rinnande vatten. Man kan tänka att detta skulle vara jobbigt; men jag finner det mestadels positivt och lättare att leva såhär än att stressa runt inne i staden. Där man inte kan se horisonten och stjärnorna, där man aldrig får uppleva den renande känslan att dra upp ogräs. Nej jag trivs bättre här. Jag har fått ge upp vissa bekvämligheter men vunnit så mycket mer.

Mitt ibland höghus utan balkong har jag drömt om att ha ett eget trädgårdsland, att odla ekologiskt och att äta egenodlat mat; - det är lyx för mig. Förra året odlade jag bara sallad och örter men det räckte långt iom att vi hittade många vilda växter på tomten som är ätliga dem med som kirskål, kajplök och viol-klöver och gurkärtsblommor som fick bli färgglada och nyttiga sallader.


I år tänker jag slå på stort, jag har köpt massa kulturarvs och ekologiska frön- mer om det i ett annat inlägg.

Mitt största bekymmer för sommaren är vattningen då vi som sagt inte har rinnande vatten utan måste hämta i en brunn längre ner i backen. Sen känns det ju fint att ta ill vara på så mycket vatten som möjligt eftersom jag vill odla så ekologiskt som jag bara kan. Så jag har påbörjat jakten efter vattereservoarer. Vi har en vattentunna men jag räknar med att behöva minst 3 till. Ska flirta med bönderna runt omkring, en dröm vore ju massa badkar. Nog det vackraste alternativet iaf.

Sånt där fylls min hjärna av, nu i februari när, som jag förstått paprika, och chili gärna får sås, kanske även lavendel om jag minns rätt.

Jag har slukat information, men har så otroligt mycket mer att lära och jag hoppas ni som läser och kommenterar kommer lära mig mer och kanske även läras av mig.

Här kommer ni kunna läsa om mina tankar runt att anlägga en köksträdgård för första gången, Om intressanta odlingssätt, fröer, drömmar, visioner. Om det blir ngt av mina odlingar och hur det kommer se ut. Jag skriver för att själv minnas nästa år, vad gjorde jag rätt ,vad gjorde jag fel etc. Spekuleringar, vackra grönskande bilder. Inspiration.

Välkomna!

2 kommentarer:

  1. BAdkar vore vackert, skulle passa er där uet, ska hojta om jag ser nåt, vet att det finns ett på första sherrwood, det ligger juh upponer så det används juh inte.
    Frågan är- hur får man ut det till er?

    puss o kram yagona

    SvaraRadera
  2. Jah visst vore det perfekt :)

    Men jah hu får man ute det, behövs fyrhjulsdrivet typ, för jag tror inte man kan ha släp på moppen hihi. Inshallah ;) Jag litar på att flowet för med sig allt jag behöver för att underhålla min passion. Hoppas vi ses snart. puss o kram <3

    SvaraRadera

Tack för att du delar med dig av dina tankar <3