onsdag 13 april 2011

Potatisen

Sitter här lite smått stressad med en gnutta förvirring. Häromdan var jag på Coop och skulle ha potatis. De jag tittade på först var tidiga och namnen kände jag igen. Men på ngt vis, tänkte jag att så mycket av en sort vill jag ju inte ha, vände mig om och hittade två mindre påsar. Perfekt tänkte jag...Slängde i lite fröer i korgen, stressad som bara den - var redan 30 min sen. Väl hemma inser jag att potatisen jag valde är av den sena sorten. Blue Bell och Asparges. Så nu sitter jag här ställd. Stressad.. dagarna går. Måste  först och främst återvända en gång till och köpa Minerva eller Marine som det var tänkt från början..

Men hörrni ska man förodla de sena sorterna också? Från nu? Eller sätter man dem senare? Sen undrar jag om man kan odla potatis i en järntunna som har en liten spricka i botten (dränerad) Hoppas att någon av mina kunniga läsare kan hjälpa mig än en gång.

Fröerna jag köpte var: EKO-Rödbeta - "Juwakugel", EKO - Dill - "Gold Crown", Kryddtagetes-"Tangerine Gem", Liten Tagetes - "Golden Gem", Ringblomma - "Daisy Citrus Mix", Sockerärt - " Gigante Swizzero"
Inta alla ekologiska - nej. Jag borde planerat och köpt alla från Runåbergs eller nåt sånt. Men tänker att jag ska ju iaf inte bespruta grödorna eller anv konstgödsel så mer ekologiskt än att köpa oekologisk i affären blir det ju iaf. Man kan ju sträva efter det bästa, men ibland så blir det inte helt som man tänkt.

Stressar över jord oxå. Behöver runt ett halvt ton eller mer.. Och såjord till squash som jag tänkte förkultivera lite.. kanske gör samma sak med morötterna.

Bockhornsklövern ligger nu i vatten. Helt otroligt vad det underlättar med ett tråg när man ska grodda. Bästa investeringen på länge.

Idag är det mulet och dimmigt så låter nog trädgården vila och ger mig på storstädning av övervåningen istället. Kanske hittar jag fler fynd.

Må väl! // Ellinor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du delar med dig av dina tankar <3